Identitet och åtkomsthantering

Det finns många fördelar med varför du och ditt företag ska använda identitet- och åtkomsthantering som tjänst. Det ni bland annat får hjälp med är att ta hand om information om en användare genom hela processens gång. Det blir alltså en mycket smidigare Onboarding process när man har en kontrollerad och automatiserad identitet. Det bästa med identitet och åtkomst är att det underlättar för ert företag då ni främst kommer att spara mycket tid. Tjänsten är även kompatibel med molntjänster och hybrida IT-miljöer. Ni kommer att ha en bra kontroll och en säker åtkomst till alla system samt resurser oavsett vart ni befinner er. Det kommer fungera lika bra om ni befinner er på er arbetsplats lika väl som hemma eller på resande fot.   

 

Det är viktigt att ha en enhetlig identitetshantering eftersom att de hjälper företaget att samla in säkerhetsverktyg och tjänster samt att de underlättar för IT-avdelningen. Identitet och åtkomst hanteringen kommer även att förbättra samt stärka era kundrelationer vilket är en stor fördel. Något som vi på Smartsmiling rekommenderar är om du definierar rollbaserade rättigheter eftersom att då blir det enklare att kontrollera åtkomsten. Om du låter användarna ansöka om vilken roll de har så kan du ge dem den access de behöver kopplat till deras arbetsuppgifter samt ansvarsområden. Skulle du behöva ändra något är det bara att uppdatera informationen kopplat till rollen i din identitetshantering istället för på de enskilda användarna vilket underlättar för dig.  

 

Identitet och åtkomst kommer alltid att vara en stor och viktig del i ert företag och därför tycker vi att ni bör ha en genomtänkt process och rutiner på plats.

 

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag? Kontakta oss på info@smartsmiling.se 

Publicerat av:

Anette Stjärnkvist Lönnberg

Vice VD, Sälj- & marknadsansvarig anette.lonnberg@smartsmiling.se +46(0) 702-580 770

Anette jobbar som konsult och rådgivare i den digitala arbetsplatsen. Anette jobbar med olika typer av uppdrag och kunder och trivs bäst när hon kan lösa kunders problem och utmaningar.