Identitet & onboarding till bank

Banken är en av de tio största bankerna i Sverige. Smartsmiling fick i uppdrag att implementera en identitetshanteringslösning för banken, ta hand om onboarding för nya anställda, beställningar av konsultkonton samt möjligheten att hantera befintlig personal.

Från ett antal användarfall stöptes ut vilka anställningsformer personer kan ha och vad som ska hända med varje anställningsform. De anställdas information flödas från ett HR system och in i One Identity Manager plattformen. Syftet är att få en bättre överblick av vad användare har tillgång till och inte samt automatisera delar av det jobb servicedesk utför vid beställning av konton och behörigheter. I IT-shopen kan användare gå in och behörigheter till system som både är kopplade till AD grupper men även beställningar som behöver skickas som ett ärende till servicedesk. Man har anpassat i IT-shopen efter bankens behov både stilmässigt och funktionsmässigt. I fas två kommer man även koppla ihop SAP’s behörigheter och roller med One Identity Manager, då kan man beställa SAP’s behörigheter direkt i portalen. Detta innebär att servicedesk inte behöver utföra lika mycket manuellt arbete.

One Identity ​Manager är en färdig produkt där man har förinbyggt integrationer mot olika system till exempel SAP. Den har även fördelen att man enkelt visuellt kan gå in och se vilka systembehörigheter olika personer har. Detta gör den till en både enklare och säkrare produkt än t.ex. MIM. One Identity Manager förenklar och säkrar även upp vid kritiska processer som t.ex. revisioner, något som bland annat banker och statliga myndigheter med höga säkerhetskrav behöver göra.

Kontakta oss

Hör av dig till oss med dina funderingar eller frågor. Då kan vi hjälpa dig att ta fram den bäst lämpade lösningen för din digitala arbetsplats.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.